Ki ne álmodozott volna egy olyan világ létrehozásáról, amelyben mindent
a képzeletünk alakít? A pilisi evangélikus gyülekezet gyermektáborában ez az
álom részben valóra vált, hiszen a résztvevő gyerekek bábokkal játszhatták el a
világ teremtését. Az előadást Palocsay Kisó Kata bábművésznő, a kolozsvári
Babeş-Bolyai Tudományegyetem
bábmesterség tanára tanította be nekik, akivel a próbák után, egy árnyas
padon tudtunk beszélgetni. Bár nem kettesben, ugyanis körülöttünk a gyerekek
jöttek-mentek, fára másztak és kíváncsian hallgatóztak.
(Kovács Barbara interjúja, amely megjelent az Evangélikus Élet c. hetilapban is)
Gyerekkorod óta bábművész szerettél volna lenni?
Nem, de az édesanyám
bábszínházban dolgozott, így kisgyerekként én is nagyon sok időt töltöttem ott,
főleg a varrodában. Leginkább bábokat szerettem készíteni, nézni, ahogy az
akkori rendkívül tehetséges bábkészítő, Lukász Aneli alkot, de emellett sok
próbára is beültem, minden előadást többször megnéztem. Mint ahogyan minden
kisgyerek, akire nincs ki vigyázzon, bent téblábol a szülei munkahelyén, nekem
szerencsém volt, hogy épp egy bábszínházban tehettem ezt. Akkoriban a
kolozsvári bábszínházban Kovács Ildikó vezetésével kísérleteztek és alkottak
kiváló tehetségű, lelkes fiatal bábszínészek, képzőművészek, zeneszerzők és
irodalmárok. Olyan gyermek- és felnőtt előadások születtek, amelyek mindenkor
meghatározóak voltak emberi, szakmai gondolkodásmódomra.
A legfontosabb mégis az, hogy
szerencsés gyerek voltam, mert a szüleimmel, nagyszüleimmel sokat játszottunk,
sok muzsikát hallgattunk, rengeteget meséltek, beszélgettek velem, báboztunk
bábuval, kézzel, vagy akár a kert legnagyobb csórécsigájának építettünk
csigaországot, vagy apró orvosságosüvegekben igazi téli befőzést tartottunk a
babáimnak, zsebkendőből nyuszi lett, gyökérből sárkány, selyemsálból hasfájást
gyógyító varázseszköz.
Anyaként segítségedre volt a szakmád, te is báboztál a gyerekeidnek?
Ez csak természetes! De amúgy
minden szülő bábozik, lehet, hogy nem tud róla, de bábozik. Amikor egy rosszul
evő kisgyerek szájába beautóztatja a spenótot, vagy épp a fürdőkádban a
szappantartót hajóként elindítja az óceánon, akkor is ezt teszi. Melyik szülő
nem varázsolt még árnyakból nyuszit a falra altatáskor? Ez is bábozás! Egy
olyan nyelv, amelyet gyerekként folyékonyan beszélünk, ösztönösen használunk és
értünk, aztán ahogy múlik az idő már egyre ritkábban gyakorolunk. Ettől kicsit
berozsdásodik, elfelejtődik, de érteni értjük, és bármikor újraéleszthetjük
A gyakorlatiasság mellett milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy
bábosnak?
Erre nincs recept, de azért nem
árt, ha néhány képesség fellelhető egy bábos személyiségében. Nem mindegy
például – akár egy sebésznél, vagy zsebtolvajnál –, hogy milyen a keze. Elkél
még a ritmusérzék, muzikalitás, jó logika és stílusérzék. Nagyon fontos még a
hit és a bizalom, mert egészen addig, amíg a játékos nem hiszi el, nem bízik
abban hogy egy tárgy életre tud kelni, addig biztosan nem is fog semmi
történni.
Fontos tulajdonság még a
rugalmasság, a nyitottság, hogy rá tud-e csodálkozni az őt körülvevő egyszerű
dolgokra, és hogy hány szeletet látott már a világból. Ja, meg az a
megnevezhetetlen valami, amire jobb szó edig nem akadt: tehetség.
A gyerekek nyitottak és rugalmasak, de talán nem annyira világlátottak.
Ó, dehogynem! Ők jobban figyelnek
és másképp! Mi felnőttek ugyan lehet, hogy több ideje jövünk-megyünk a
nagyvilágban, de sokszor hiába, mert
csak fizikailag vagyunk jelen, vagy előítéleteink vezérelnek. A gyerekek, ha
végig mennek egyszer egy úton, sokkal több mindent jegyeznek meg, mert képesek rácsodálkozni a dolgokra. Felnőttek
sokszor hozzák elő pozitívumként, érvként, hogy ők már tudnak, már
tapasztaltak, de ez a bábozásnál legtöbbször nem jelent előnyt. Ha már tudod,
tapasztaltad, s eddigi élményeidből tudásodból akarsz mindig indítani, sokszor
nehéz dolgod lesz bábosként! Az itt táborozó gyerekeknek. nem kellett sokat
magyarázni, hogyan bábozzanak, néhány irányadó élmény, az ábécé ismerete után
folyékonyan beszélték a nyelvet, együtt gondolkodtak. Kezükbe fogtak egy fehér,
egyméteres szivacshengert, és hittek benne. Kiemelték a hétköznapi tárgyak
sorából és szoros kapcsolatba kerültek vele. Bele tudták képzelni, hogy az
egy csiga, egy nindzsa, egy
dinoszaurusz, vagy akár egy bajusz, aki életrekel. Ezek a gyerekek kimondták a
bábos gondolkodás egyik kulcsmondatát: nem ülnek rá erre a szivacshengerre,
mert az előbb még egy madár volt és még a végén meghalna.
A táborban a teremtés-történetet játszották el a gyerekek. A Biblia
szavai könnyebben rögzülnek a gyerekek fejében, ha eljátszhatják?
Minél több oldalról jársz körül
egy mondatot, egy szöveget, annál könnyebben tudod befogadni. Ugyanígy van egy
bibliai történettel is. A világ teremtése egy ismert bibliai rész, de bábokkal
előadva egy új megvilágítást nyert. Láthatóan a gyerekek is könnyen megtanulták
így, hiszen újra felfedezték.
Említetted már, hogy egy bábos fontos tulajdonsága a hit. Egy bibliai
történet eljátszásához Isten-hitre is szükség van?
Nem feltétlenül. Egy színész
Isten-hite magánügy, a civil életéhez tartozik, hogy miben hisz magánemberként.
Legutóbb, amikor itt jártál Pilisen, József történetét mutattátok be a
kolozsvári evangélikus bábcsoporttal. Már akkor is feltűnt, hogy az előadások
során a bábukon kívül különleges fényeket, hangokat és anyagokat is használtok.
Ez egy új stílus a bábozásban?
Nem. Mindenkoron minden tárgy
magában hordozta és hordozza a bábuvá válás lehetőségét. Nem csak az bábu, ami
abból a célból készült, hogy majd egyszer életrekeltik. Más elrendeltetésű
tárgyak is bábukká válnak, a fény, a kéz, az árnyék, különböző nyersanyagok is
akár átalakítás nélkül, bábok lesznek egyszerűen a bábos által kölcsönzött
ritmus és energia révén. Goethe, aki ő maga is szeretett bábozni mondta. „A
gyermek mindenből mindent tud csinálni.” Ez ilyen egyszerű. Erre bizonyíték ez a
tábor is. A reggeli próba szünetében a lányok gyönyörű hercegnőt varázsoltak
színes anyagokból, selymekből, pusztán azzal, hogy beleképzelték, kezükbe
fogták és mozgatni kezdték az előadás kezdőképében pedig egy megvilágított
uborkásüveg, és egy világító talpú cipőj voltak a bábuk, az árnyparaván egy
fehér papír, no meg néhány hangszert is megszólaltattunk. A nagy titok viszont
az volt, hogy jó kezekben voltak ezek a tárgyak és hangszerek, így együtt
meséltek el nekünk egy olyan történetet, amit már mindannyian tudtunk, de mégis
most meglepett és másképp közeledett hozzánk. A mi történetünkké vált, mert mi
nézők egészítettük ki a fantáziánkkal.
A felnőttek nevében bátran mondhatom, hogy a próbákat mi is nagyon
élveztük… A bábszínházakat is látogatják felnőttek?
Nagyon örvendek, hogy élveztétek.
A bábszínház eredetileg nem volt gyermekműfaj, ahogy a mese sem volt az.
Többé-kevésbbé azzá vált a köztudatban, de akárcsak a gyermekirodalom, ez sem
kizárólag a kicsiknek szól. No meg természetesen léteznek kimondottan
felnőtteknek készített bábelőadások is. Egy gyerekeknek írt mesét vagy verset,
egy gyerekdalt, vagy egy gyerekeknek szánt bábelőadást a felnőtt is élvez, ha az
meg van becsületesen „faragva”. Mint az a bababútor, amit pont olyan igényesen,
szeretettel és tudással készít el alkotója, mint egy kelengyésbútort, pont úgy,
csak kicsiben. Ezt a példát Kányádi Sándortól idézte a Kaláka, a legutóbbi
Evangélikus Bábfesztiválon a Kolibriben és
nagyon találó válasz. Utána pedig úgy muzsikáltak, hogy mindannyian,
kicsik és nagyok úgy éreztük, nekünk szól a dal. Egy bábelőadásnak lehet alsó
korhatára, attól függően, hogy milyen hosszú, mennyire érthető az adott
korosztálynak. De egy felnőtt pont úgy élvezhet egy három éveseknek szánt
előadást, mint egy felnőtteknek szólót. Felső korhatár tehát nincs!
Kovács Barbara
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése